lördag 31 maj 2014

Färgat garn

Jag hade lite härvor med gammelrosa bomullsgarn och gammelrosa är inte min färg!!!

Så jag bestämde mig för att färga det. Så för en månad sedan köpte jag batikfärg och fixersalt på Panduro. Läste mig till att just med rött borde man minska vattrnmängden. Så därför körde jag på fyra härvor i fem liter varmt vatten. Tyvärr tycker jag att den blev morotsrött...

Fick tips av en kompis att ha i lite blått i färgbadet. Så jag åkte tillbaka till Panduro, köpte röd färg igen och eftersom de inte hade blått, så blev det lila.

Eftersom jag hade två färgflaskor denna gång så körde jag med sju liter vatten. Sedan sköljde jag det på tvättmaskinens sköljprogram.

På bilden ses den ljusa, som är efter första färgningen och de mörkare är efter andra färgningen.

Jag är klart mycket nöjdare med denna färg. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar