lördag 16 augusti 2014

Stickfest på Öland...

Helgen den 12:e - 15:e juni tillbringade jag tillsammans med B på Öland!

Vi befann oss på Hornsjöns Pensionat och deltog i Ölands ullcentrums Stickfest på Öland.

Det var tre helt fantastiska och underbara dagar!!! Herregud så roligt vi hade. Och vi har redan bestämt att vi ska åka nästa år igen! :D

B och jag fick en varsin stuga att bo i. Min var väldigt liten, men gud så mysig den var. Sov otroligt gott däri.



B's fokus låg på spinning. Både för hand med slända, spinnrock och med en elektrisk spinnrock.



Min plan på vägen ner var att lära mig så mycket som möjligt, men samtidigt hinna med att slappa och bara njuta med. Så blev det ju inte...

Redan på torsdagskvällen så passade B på att lära mig att lägga upp tå-upp-sockar på magic loop. Vi talar alltså om mitt livs första par sockar, första gången med magic loop och dessutom första gången med stickor 2,5.




I dagsläget så har jag kommit ca 5 cm på dem, så det går långsamt framåt. Men jag har ingen brådska, och monogamstickar inte på dem heller för den delen.

Förutom det så lärde jag mig en del nytt, men mitt huvudfokus, som jag först tänkte skulle bli en bisyssla, var växtfärgning av garn. Det var riktigt skoj. Vi färgade massor med olika.

- Rabarberblast
- Hundkex
- Björklöv
- Eklöv
- Prästkrage
- Lökskal
- Krapp
- Korchinill
- Bersilja

och vi betade både med Alun och alun vinsyra.  Resultatet efter en del överfärgningar och dylikt blev en kavalkad av färger.




Nu har jag ca 30 gram av varje, och jag som inte ens gillar ullgarn... Av den anledningen har jag tänkt att sticka mig en filt, en växtfärgningsfilt, och funderade på att göra den i rutor.. Men vet inte mer än så...

Utöver växtfärgningen så lärde jag mig en del olika uppläggningar och avmaskningar. Alla finns i en bok som heter Sticka - Steg för steg, vilken jag råkar äga på Engelska. Men jag ska även köpa den på svenska har jag bestämt. Jag tror det kan vara enklare att få saker förklarat på sitt modersmål när det är nytt. Jag lärde mig även en häl och så gjorde jag en snodd.



Tro't eller ej, men mer hann jag inte med på dessa dagarna. Det gick i ett från 09 - 18 (och ännu senare utan lärare för workshoparna), men jag tror min hjärna var lite överarbetad och inte kunde ta in allt.

Fantastiskt kul i alla fall! och jag kan verkligen rekommendera er att åka dit!



1 kommentar: