torsdag 22 maj 2014

Dreambird på g...

Nu har jag kommit igång med Dreambirden. (Tusse ville vara med på bilden)  
 

Den stickas i Himalaya Mercan Batik, en svart-grå-melerad och en lila-melerad. Tycker färgerna blir riktigt bra tillsammans. Mönstret på Dreambirden finns på Ravelry och även på svenska. För mig som är relativ nybörjare på stickning så är den lite komplicerad. Eller egentligen inte stickningen i sig, utan det är en sorts maska och mönstret i sig som jag har lite svårt med. 

Maskan är en s.k. dubbelmaska, och jag förstår inte hur jag ska få ihop den. Min vän K visade mig på dagens stickcafe, men får fortfarande inte ihop det. Den är till för att se till att det inte är hål i stickningen, men det får bli det för min del.. I alla fall så här långt. 

Mönstret är lite speciellt också. I det utförligt skrivna mönstret så finns det nummer före varje instruktion. I min värld så innebär den siffran vilket varv jag är på. Men inte då.. I alla fall så stämmer inte instruktionerna efter de siffrorna överens med diagrammet och den förkortade beskrivningen. Och även i den förkortade beskrivningen så finns det vissa varv som innehåller mer än ett varv. Så det gäller att vara med. 

Men den är fin! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar